KDB Blog

26 marca 2022

Potężna moc zaufania!

Potężna moc zaufania!
 
Zaufanie i komunikacja…
…zaufanie a budowanie relacji… 
…w końcu mądre zaufanie.  
 
Zaufaj mi - jak to łatwo powiedzieć…
 
A jak faktycznie można zdobyć zaufanie? Jak o nie zadbać i je pielęgnować? W końcu, czy zaufanie jest walutą przyszłości? 
 
Zdobycie zaufania jest chyba jednym z największych wyzwań, jakie stoi obecnie przed całym światem. Przed pojedynczym człowiekiem: rodzicem, nauczycielem, partnerem, dzieckiem, uczniem i przed grupą: marką, firmą, instytucją, czy organizacją.
 
Zaufanie nie zależy od miejsca w którym się urodziłeś. Wszędzie ludzie tak samo chcą zaufać drugiej osobie i otrzymać zaufanie w zamian. Dotyczy to każdego z nas i każdego obszaru, w jakim się obracamy. 
 
Długo się pracuje by je zyskać, a stracić można je błyskawicznie. Jeden nieprzemyślany ruch, czy nieprzemyślana decyzja. 
 
Świat komunikacji międzyludzkiej uległ znacznej ewolucji. Szybko żyjemy, myślimy oraz podejmujemy decyzje, często zapominając przy tym o sobie. Komunikacja bardzo straciła na jakości przez odosobnienie spowodowane epidemią, jaka dotknęła cały świat w 2019 roku. Przestajemy skupiać się na tym, w jaki sposób się komunikujemy. Często nie przywiązujemy wagi do jakości komunikacji. 
 
Duży wpływ ma na to praca zdalna… 
…nauka zdalna… 
…komunikacja zdalna.
 
Szkoła, praca i biznes, coraz częściej przenoszą się do świata wirtualnego i zaufanie staje się kluczowym aspektem, nad którym należy stale pracować. Część społeczeństwa wręcz przeniosła życie prywatne do świata “online”.
 
Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że walutą naszych czasów nie jest pieniądz, ale właśnie zaufanie. Zaufanie do siebie i do drugiego człowieka. Zaufanie do organizacji. 
 
Według przyjętych norm społecznych wskaźnikiem, którym ludzie określają zaufanie, jest to, czy druga osoba ma odpowiednie kompetencje i czy dotrzymuje danego słowa.
 
Z głównych założeń modelu zaufania w organizacji przedstawionego przez Mayera, Davisa i Schoormana w 1995 roku wynika, że wpływ na to, aby uważać kogoś za osobę/jednostkę godną zaufania mają trzy czynniki:
  • zdolność/umiejętność [czyli: czy ta osoba/instytucja potrafi mi pomóc?]
  • życzliwość [czyli: czy tej osobie/instytucji na mnie zależy?]
  • spójność/uczciwość [czyli: czy ta osoba/instytucja faktycznie to zrobi? czy dotrzyma danego słowa? ].
 
Zaufanie budowane do organizacji jest zbliżone do budowania zaufania do drugiej osoby. Tak jak w relacji z drugim człowiekiem, ważne są: postawa, dane słowo i wywiązanie się z niego, tak w biznesie ważne jest budowanie zaufania do marki, produktu lub usługi poprzez transparentność, relacyjność i gwarancję, a w razie konieczności wywiązanie się z niej. Gwarancja jest jak dane słowo! 
 
Jak zatem zbudować zaufanie? I jak o nie zadbać i je pielęgnować? Na zaufanie trzeba sobie zapracować. Bez niego trudno jest o trwałą i zdrową relację. Ernest Hemingway powiedział: “Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy można komuś zaufać, jest zaufać tej osobie”. Słowa proste w przekazie. 
Ufamy po to, by tworzyć więzi z drugim człowiekiem i by żyć ze świadomością bycia kimś ważnym dla innych. Coraz większe tempo w którym żyjemy, niepokojące wydarzenia, które dzieją się wokół nas, sprawiają, że coraz mniej koncentrujemy się na drugim człowieku. W odniesieniu do zaufania nie przywiązujemy już takiej wagi do potrzeb, oczekiwań, czy uczuć drugiej osoby. 
 
Chcąc budować zaufanie:
  • należy być szczerym w relacjach
  • śmiało mówić o swoich obawach, marzeniach, planach
  • poznać znajomych i przyjaciół swojego partnera
  • uszanować prawo do prywatności 
  • dotrzymywać słowa
  • być uważnym na drugiego człowieka również w życiu zawodowym
  • mówić szczere komplementy
  • trzymać się ustalonych zasad
  • umiejętnie podchodzić do kompromisów (po obu stronach)
  • pracować nad sobą
  • wspólnie pracować nad relacjami
  • być zaangażowanym w związek lub w pracę
  • traktować innych, tak jak samemu chciałoby się być traktowanym 
  • wykazywać cierpliwość, wyrozumiałość, akceptację, wsparcie i docenianie.
 
Miej na uwadze, że zaufanie nie oznacza tego, że musisz wiedzieć wszystko! Oznacza, że ufasz drugiej osobie bez konieczności jej ciągłych zapewnień, czy kontroli. 

​​Pamiętaj! 
Warto kupić ubezpieczenie na życie, żeby zabezpieczyć najbliższych na wypadek śmierci lub choroby. To też jest forma zaufania. Każda polisa kupiona w KDB Pomoc zawiera pakiet medyczny "Twoje życie".  
  
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wypełnij poniższy formularz, aby niezobowiązująco porozmawiać o tym, jak się zabezpieczyć finansowo przed zdarzeniami losowymi wybierając zakres ubezpieczenia adekwatny do Twoich potrzeb.

Imię
Adres e-mail
Telefon
Dodaj komentarz
Zgodnie z art. 13 i 14 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, RODO Dz. Urz. UE L119/1) informujemy, że Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest KDB Sp. z o. o. ul. Rzemieślnicza 1 30 – 363 Kraków. Szczegółowa klauzula informacyjna znajduje się na stronie internetowej Administratora: https://kdbpomoc.pl/s/polityka-prywatnosci.