Zaufanie i komunikacja…
…zaufanie a budowanie relacji…
…w końcu mądre zaufanie.
Zaufaj mi - jak to łatwo powiedzieć…
A jak faktycznie można zdobyć zaufanie? Jak o nie zadbać i je pielęgnować? W końcu, czy zaufanie jest walutą przyszłości?
Zdobycie zaufania jest chyba jednym z największych wyzwań, jakie stoi obecnie przed całym światem. Przed pojedynczym człowiekiem: rodzicem, nauczycielem, partnerem, dzieckiem, uczniem i przed grupą: marką, firmą, instytucją, czy organizacją.
Zaufanie nie zależy od miejsca w którym się urodziłeś. Wszędzie ludzie tak samo chcą zaufać drugiej osobie i otrzymać zaufanie w zamian. Dotyczy to każdego z nas i każdego obszaru, w jakim się obracamy.
Długo się pracuje by je zyskać, a stracić można je błyskawicznie. Jeden nieprzemyślany ruch, czy nieprzemyślana decyzja.
Świat komunikacji międzyludzkiej uległ znacznej ewolucji. Szybko żyjemy, myślimy oraz podejmujemy decyzje, często zapominając przy tym o sobie. Komunikacja bardzo straciła na jakości przez odosobnienie spowodowane epidemią, jaka dotknęła cały świat w 2019 roku. Przestajemy skupiać się na tym, w jaki sposób się komunikujemy. Często nie przywiązujemy wagi do jakości komunikacji.
Duży wpływ ma na to praca zdalna…
…nauka zdalna…
…komunikacja zdalna.
Szkoła, praca i biznes, coraz częściej przenoszą się do świata wirtualnego i zaufanie staje się kluczowym aspektem, nad którym należy stale pracować. Część społeczeństwa wręcz przeniosła życie prywatne do świata “online”.
Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że walutą naszych czasów nie jest pieniądz, ale właśnie zaufanie. Zaufanie do siebie i do drugiego człowieka. Zaufanie do organizacji.
Według przyjętych norm społecznych wskaźnikiem, którym ludzie określają zaufanie, jest to, czy druga osoba ma odpowiednie kompetencje i czy dotrzymuje danego słowa.
Z głównych założeń modelu zaufania w organizacji przedstawionego przez Mayera, Davisa i Schoormana w 1995 roku wynika, że wpływ na to, aby uważać kogoś za osobę/jednostkę godną zaufania mają trzy czynniki:
- zdolność/umiejętność [czyli: czy ta osoba/instytucja potrafi mi pomóc?]
- życzliwość [czyli: czy tej osobie/instytucji na mnie zależy?]
- spójność/uczciwość [czyli: czy ta osoba/instytucja faktycznie to zrobi? czy dotrzyma danego słowa? ].
Zaufanie budowane do organizacji jest zbliżone do budowania zaufania do drugiej osoby. Tak jak w relacji z drugim człowiekiem, ważne są: postawa, dane słowo i wywiązanie się z niego, tak w biznesie ważne jest budowanie zaufania do marki, produktu lub usługi poprzez transparentność, relacyjność i gwarancję, a w razie konieczności wywiązanie się z niej. Gwarancja jest jak dane słowo!
Jak zatem zbudować zaufanie? I jak o nie zadbać i je pielęgnować? Na zaufanie trzeba sobie zapracować. Bez niego trudno jest o trwałą i zdrową relację. Ernest Hemingway powiedział: “Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy można komuś zaufać, jest zaufać tej osobie”. Słowa proste w przekazie.
Ufamy po to, by tworzyć więzi z drugim człowiekiem i by żyć ze świadomością bycia kimś ważnym dla innych. Coraz większe tempo w którym żyjemy, niepokojące wydarzenia, które dzieją się wokół nas, sprawiają, że coraz mniej koncentrujemy się na drugim człowieku. W odniesieniu do zaufania nie przywiązujemy już takiej wagi do potrzeb, oczekiwań, czy uczuć drugiej osoby.
Chcąc budować zaufanie:
- należy być szczerym w relacjach
- śmiało mówić o swoich obawach, marzeniach, planach
- poznać znajomych i przyjaciół swojego partnera
- uszanować prawo do prywatności
- dotrzymywać słowa
- być uważnym na drugiego człowieka również w życiu zawodowym
- mówić szczere komplementy
- trzymać się ustalonych zasad
- umiejętnie podchodzić do kompromisów (po obu stronach)
- pracować nad sobą
- wspólnie pracować nad relacjami
- być zaangażowanym w związek lub w pracę
- traktować innych, tak jak samemu chciałoby się być traktowanym
- wykazywać cierpliwość, wyrozumiałość, akceptację, wsparcie i docenianie.
Miej na uwadze, że zaufanie nie oznacza tego, że musisz wiedzieć wszystko! Oznacza, że ufasz drugiej osobie bez konieczności jej ciągłych zapewnień, czy kontroli.
Pamiętaj!
Warto kupić ubezpieczenie na życie, żeby zabezpieczyć najbliższych na wypadek śmierci lub choroby. To też jest forma zaufania. Każda polisa kupiona w KDB Pomoc zawiera pakiet medyczny "Twoje życie".
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wypełnij poniższy formularz, aby niezobowiązująco porozmawiać o tym, jak się zabezpieczyć finansowo przed zdarzeniami losowymi wybierając zakres ubezpieczenia adekwatny do Twoich potrzeb.